Pages

Wednesday, July 16, 2014

Gallupin tuloksia

Vielä on aikaa äänestää (gallup löytyy oikealta sivupalkista), mutta jo nyt on nähtävissä, että kaikkein eniten kaivataan tuotesuosituksia (sekä myös opastusvideoita "foodauksen" arkisiin käytäntöihin)

Kuten sanottu, haluan tässä jakaa sen mitä haluaisin sanoa kaikille - mutten ehtisi sanoa kaikille erikseen.

Yksi minulle läheisimmistä aiheista on supersafkojen laatu - eli ei pelkästään minkä nimistä ruokaa ostaa, vaan ennen kaikkea mitä laatutasoa. Usein seikkaillessa törmään todella tietoisiinkin tyyppeihin, jotka uskovat tekevänsä itselleen hyvää lehmänlannanmakuisella "luomu" chlorellalla, ja geneerisellä luomu "raaka"kaakaojauheella, joka saa smoothien maistumaan melkein jätevedelle. Ja syynä on "mistä noita vois tietää..."

Juuri niin, totta; eihän tällä(kään) alalla kenenkään asia tai bisnes ole huolehtia koko alan laatutietoisuuden kehittymisestä oikeaan suuntaan; kaikkien bisnes on myydä sitä omaa juttuaan (tai "yhteistyökumppanin" juttua), mahdollisimman monille. Myyntiä myynnin vuoksi. Pitkään, kun olin poissa julkisen vaikuttamisen kuvioista, huomasin kyllä ongelman pikkuhiljaa pahenevan. Mietin eri keinoja aloittaa tuotesuositusten jakaminen uudestaan - mutta ne kaikki tuntuivat niin vaivalloisille, etten koskaan saanut aikaan. Nyt tajuan, että se on paras vaan tehdä - helpoimmalla ja simppeleimmällä tavalla - jonka Blogger.com tarjoaa. Mitä monimutkaisemmaksi (ja hintavammaksi) jonkin asian toteuttaminen menee, sitä kauemmas katoaa integriteetti. Usein ihmiset luottavat sitä enemmän, mitä isommalta organisaatiolta suositus tai tieto tulee. Todellisuudessa juuri isoihin koneistoihin voi luottaa kaikkein vähiten.

Lisäsin (tai siis lisään sitä mukaa kun vastaan tulee) yläpalkissa näkyville alasivuille - tavallaan jopa monen vuoden tauon jälkeen - tuotesuositukset joiden tarkoitus on palvella sinua. Omat tienestini saan enemmän kuin riittävästi suhteina ja kiitollisuutena, sekä lukijakuntaan että kauppiaisiin, plus, minulle on henkilökohtaisesti tärkeää että ala kehittyy laadullisesti oikeaan ja oikeista asioista tietoiseen suuntaan. Että kun käyn kaupassa tai kavereilla, siellä on hyllyt täynnä hyvää. Plus se, että asemani puolesta voin saada tuoreinta tietoa sekä alan toimijoilta että asiakkailta, on itsessään vähintäänkin ison rahan arvoista. Googlaa "Gift Economy" ja/tai "Charles Eisenstein" jos haluat lisää tietoa uudemman ajan ansaintalogiikasta. Toki voin edelleen tehdä ihan perinteisiäkin diilejä, mutta ylivoimaisesti suurin osa ("taloudellisesta"kin) toiminnasta(ni) kannattaa nykyään ja etenkin tulevaisuudessa perustaa runsausperiaatteelle, Gift Economy -tyyliin, antamisen ilossa ja avoimuuden valossa. Gift Economy on jokatapauksessa se pohja, jolle myös niiden harvojen ja valittujen niukkuuteen perustuvien Scarcity Economy -diilien kannattavuus lopulta perustuu (etenkin jos haluaa olla niin hyvässä asemassa, että voi niissäkin valita parasta eikä vain nopeinta tai epäeettisintä suurteollisuusrahaa). "Oikeiden" yhteistyökumppaneiden kanssa voisi aika pienilläkin lukijamäärillä enemmän kuin elättää itsensä. Kuitenkin hauskuus piilee aidon pientoimimman promottamisesta, joka ei perinteisessä bisnesmielessä ole järkevää ollenkaan, mutta joka laatutietoista lukijaa saattaa kiinnostaa sitäkin enemmän.

Muutenkin haluan yhä vahvemmin päästä kertomaan kaikista aidoista, yleensä pienistä, oikeasti hyvistä jutuista, joille normaali mainostaminen ei ehkä ole taloudellisesti mahdollista, mutta joista kertominen on sitäkin suurempi lahja sinulle joka voit hyötyä biodynaamisen lähitilan ylivoimaisesta laatutasosta.

Tämän takia maailma tarvitsee lisää vapaata lahjataloutta ja open source -meininkiä. Parasta laatua tarjoavat aikalailla aina ne käsityöläiset, joille ei kokonsa puolesta ole massamainostaminen kovin kannattavaa tai edes mahdollista. Ja ne, joista yleensä kuulet (massa)mediassa, no, niiden missio taitaa olla lähinnä korruptoida koko ajatus että maailmassa olisi joskus voinut olla jotain aitoa saati laadukasta :) Laatu = hands on. Massatuotanto = alkuperätietoisuuden kadottaminen. Joten ainoa keino kääntää kehitys oikeaan suuntaan, on kehittää muita malleja mediatuotantoon, kuin "perinteinen" riippuvuus isoimmista mainostajista. Blogger.com tarjoaa sen mahdollisuuden. Tämän uuden viidakkosivuston ylläpitäminen ei maksa minulle tippaakaan aikaa, vaivaa eikä rahaa. Silloin kun haluan sanoa jotain, tarjoaa tämä mahdollisuuden itsellenikin kokea jotain puhdistavaa, kuin saisin parasta hoitoa ilmaiseksi. Nautitaan tästä mahdollisuudesta <3 Ja voin luvata, että kaikki mitä tänne olen koonnut tai kirjoittanut, on ollut nautintoa eikä työtä. Jos sitä joutuisi tekemään jonkun suurteollisuus-agendan "hyväksi", olisin palanut loppuun jo ekana työpäivinä. Hyvää sen sijaan on ilo tehdä, ja hyvän luominen & jakaminen ruokkii myös tekijäänsä - sillä kaikkein tärkeimmällä tavalla, joka menee kauas niukkuustalouden tuolle puolen. Jos työstä voi saada samat vaikutukset kuin yhtä lailla aikaa vievistä usean sadan euron luomuhoidoista, eikö siinä silloin kirjaimellisesti tienaa rahaa? Tosin ilman jopa hoitojenkin vaatimaa työmatkarasitetta. Ei se ole mitään "uuden ajan logiikkaa", se on vain maalaisjärkeä - joka jossain vaiheessa taisi ihmiskunnalta hetkeksi unohtua, kun oli niin kiire viedä ruuhkassa lapsia ympäri kaupunkia seitsemään eri harrastukseen :)

Olen avoin edelleen kaikenlaiselle yhteistyölle, myös taloudelliselle. Mutta kuten monet kaverit, kollegat ja läheiset nykyään, tehdään tätä tarkoitus edellä ja resurssit renkinä.

Sen tajusin myös tänään kun asiaa pohdin, että löytäisin, kuten moni muukin blogaaja, kannattavampaa käyttöä ajalleni. Mutta kanavan ylläpito kun ei itsessään maksa edes vaivaa, niin koko elämän kannalta se on plussa että pääsee jakamaan mitä on sydämellä. Tulee tosi hyvä olo, kun saa sanotuksi jotain mikä on totta, mistä tulee vahva tunne, mikä on varmasti hyvä saada julki. Se on raikastavaa, puhdistavaa ja kaikinpuolin antoisaa - riippumatta lukijamääristä tai tuotemyynneistä. Taide on arvokasta itsessään - ja etenkin sen tekeminen.

P.S. Kiitos kaikille, jotka nykyään puhuvat superfoodien laadun puolesta (ja toki myös kaikille jotka puhuvat yleensäkin aidon ja tuoreen ravinnon ja alkuperätietoisuuden merkityksestä) - ja jakavat laatuvinkkejään; sekä suorina suosituksina että vihjeinä mihin huomiota kannattaa kiinnittää. Yksi parhaista tavoista parantaa maailmaa, on opettaa itseään ja toisia kiinnittämään huomio oikeisiin seikkoihin, valintatilanteissa yleensäkin. Asioihin, jotka palvelevat ihmistä - maailmassa jossa suurin osa valinnoista on jo pitkään totuttu tekemään mainostajaa/suurteollisuuskoneistoja palvelevan "tiedon"/manipulaation pohjalta.


No comments:

Post a Comment